Hva er visuell identitet og hvordan lykkes med å bygge en sterk grafisk profil?
Vi har alle noen merker som vi kjenner igjen umiddelbart, og som vi har visse assosiasjoner til. Se for eksempel for deg noen av verdens mest kjente merkevarer som Nike, Coca-Cola, McDondald’s eller Apple. Hver og en av disse merkevarene har en unik og gjenkjennelig visuell identitet som har bidratt til deres suksess.
Vi finner også gode eksempler på merker med sterk visuell identitet hjemme i Norge. Blant de man kan trekke fram er flere av våre kunder, som Egon og Wolt. Men hva inngår egentlig i begrepet visuell identitet? Og hvorfor er visuell identitet viktig og hvordan lykkes man med formidlingen av det? Alt dette får du svar på i denne artikkelen.
Hva er en visuell identitet?
Visuell identitet er mer enn bare et logodesign eller en fargepalett. Som vi var inne på innledningsvis, er visuell identitet den samlede visuelle representasjonen av en merkevare eller en bedrift. Denne identiteten omfatter altså alle de visuelle elementene som brukes til å kommunisere merkevarens personlighet, verdier og budskap. Det kan være alt fra logo, farger og typografi, til bilder, grafikker og reklamefilmer.
Man kan også omtale visuell identitet som en grafisk profil. I den sammenheng dreier det seg ofte om en spesifikk og detaljert beskrivelse av hvordan visuell identitet skal brukes i praksis. For en bedrift består den grafiske profilen ofte av definerte retningslinjer for hvordan logoen skal plasseres og brukes, hvilke farger som skal benyttes og hvordan de skal kombineres, hvilke skrifter som skal brukes, samt generelle retningslinjer for design av ulike trykksaker, nettsider og andre markedsføringsmaterialer.
Hvorfor er visuell identitet viktig?
Når vi har kjennskap til akkurat hva visuell identitet er, er det ikke så vanskelig å sette fingeren på hvorfor det er viktig. Enhver bedrift ønsker jo at dens verdier og budskap skal kommuniseres tydelig. I tillegg er det en rekke andre positive ringvirkninger av en sterk visuell identitet.
Differensiering: Å skille klinten fra hveten
I et hav av merkevarer kan en sterk visuell identitet hjelpe deg med å fange oppmerksomheten til potensielle kunder og skille deg ut i et hav av konkurrenter. Den fungerer nemlig som merkevarens unike signatur. Klarer man å knytte bedriftens unike salgsargumenter (USP’s) sammen med den visuelle identiteten, har du et godt konkurransefortrinn. Kunden, eller mottakeren, vil dermed ha positive assosiasjoner til merkevaren din og ha større sannsynlighet for å velge din bedrift fremfor en annen.
Bygge kjennskap til merkevaren
Ved å bruke en konsekvent strategi og spille på de ulike elementene som omfatter visuell identitet, vil forbrukerne enkelt kunne kjenne igjen merkevaren. Dette vil igjen bidra til å øke vissheten rundt merket, og det er lettere å nå ut med ønsket budskap til ønsket målgruppe. Med andre ord fungerer den visuelle identiteten som et verdifullt verktøy for å få formidlet budskapet ditt både tydelig og konsekvent. Gjennom den visuelle identiteten kan du effektivt kommunisere historien og verdigrunnlaget til merkevaren din, styrke tilliten og troverdigheten blant kunder og posisjonere deg i markedet.
Med andre ord kan den visuelle identiteten være en viktig verdiskaper!
Slik bygger du en sterk visuell identitet og grafisk profil
Designprosess
For å kunne utvikle en sterk visuell identitet, er det viktig å ha et godt grunnarbeid i bunn. Dette består ofte av å definere merkevaren og hvilke følelser og budskap man egentlig vil formidle. Her er det fint å sette sammen mood boards som utforsker ulike visuelle retninger og fanger forskjellige følelser og historier. Deretter består denne prosessen gjerne av å utvikle konseptuelle skisser og utkast, hvor man kan eksperimentere med ulike elementer for å se hvordan de kommuniserer merkevarens historie. Her er det smart å ha flere alternativer til design, som kan finpusses parallelt med at man går igjennom flere runder med tilbakemeldinger og revisjoner.
Implementering av design og grafisk profil
Når man så beveger seg over til selve implementeringen av designet, er det lurt å velge en logo som er lett å tilpasse, samtidig som den setter seg i hukommelsen og fanger essensen av merkevaren din. Mange velger gjerne en fargepalett basert på fargepsykologi, bransjerelevans og kulturelle hensyn. Tenk over hva merket skal kommunisere helt ned på detaljnivå. Velg for eksempel skrifttyper som komplementerer merkevarens personlighet og sikrer lesbarhet på tvers av flater og medier.
Bruk den grafiske profilen konsekvent i praksis
For å lykkes med kommunikasjonen av den visuelle identiteten, er det lurt å utarbeide noen konkrete dokumenter som omhandler den grafisk profilen - ofte kalt brand guidelines. På norsk kan dette oversettes til en slags merkevaremanual som beskriver bruksregler for alle komponentene i den visuelle identiteten. Organiser dem gjerne i et digitalt bibliotek eller andre ressurser, slik at interessenter eller samarbeidspartnere enkelt kan få tilgang på dokumentene. Det er også smart og tidseffektivt å utvikle maler for de vanligste bruksområdene – som e-post signatur, lysbilder og grafikk til sosiale medier.
Hvordan formidle visuelle identitet gjennom video og bilde?
Et bilde sier mer en tusen ord. Da kan man bare begynne å spekulere i hvor mye en video sier. Dette gjelder selvfølgelig også når du skal kommunisere din visuelle identitet. Både bilde og video er to kraftfulle verktøy som virkelig kan bidra til at du lykkes med budskapsformidlingen din. Det finnes tross alt få virkemidler som vekker følelser og forteller historier på samme måte som dette formatet.
Bilder og video er en svært effektiv måte å formidle bedriftens visuelle identitet. For eksempel er det enkelt å reflektere estetikk og stemning gjennom farger, komposisjon og andre visuelle elementer. I tillegg kan man gjennom disse medieformatene formidle nyanser som vekker følelser hos mottakeren og danner en verdifull og tillitsfull relasjon til målgruppen. Ikke minst kan unikt bilde- og videoinnhold være verdiskapende i seg selv, og være det utslagsgivende salgsargumentet som gjør at kunden velger din bedrift fremfor konkurrenten.
Trenger du hjelp til bilde- eller videoproduksjon for å bygge visuell identitet?
Hos Reflektor møter du et team av dyktige fotografer og videografer basert i Oslo. Vi spesialiserer oss på å skape visuelt innhold som støtter og styrker din visuelle identitet. Uansett om det er gjennom reklamefilmer, videoer for sosiale medier eller bedriftsfotografi, har vi en unik fagkunnskap og forståelse i multimedial kommunikasjon. Vi setter oss alltid grundig inn i din kjernevirksomhet og verdier for å formidle din merkevare eller bedrift på best mulig måte. Med vår erfaring og ekspertise kan vi hjelpe deg med å skape virkelighet ut av dine visuelle ideer, der vi anbefaler en langsiktig rammeavtale for kontinuerlig produksjon av visuelt innhold.