Slik bruker du sosiale medier (SoMe) i markedsføring
Markedsføring i sosiale medier er avgjørende for å engasjere målgruppen din og skape oppmerksomhet rundt et nytt produkt eller en tjeneste som du tilbyr. Når du gjør SoMe-markedsføring, handler det om å produsere godt innhold, som er skreddersydd etter din målgruppe og som gir en underholdningsverdi eller leverer en informativ gevinst. Da oppleves det genuint. I denne artikkelen utforsker vi hvilke hensyn du bør ta når du gjør markedsføring på sosiale medier.
Markedsføring i sosiale medier (SoMe)
Sosiale medier er blitt nesten uvurderlige kanaler for markedsføring, hvor bedrifter og enkeltpersoner kan spre budskap, engasjere kunder og målgrupper, og selge sine produkter. Derfor har det også blitt enda viktigere å legge målrettede strategier for markedsføring på sosiale medier, som skiller seg ut fra de tradisjonelle metodene man tar i bruk når man vil fremme et produkt, tjeneste eller en nyhet. Det handler i stor grad om å skape innhold som er tilpasset målgruppen din og spre dette på de riktige kanalene og på nettsiden din.
Hva er SoMe?
SoMe er forkortelsen for sosiale medier, som er kanaler vi bruker for å skape og spre innhold på nett. Sosiale medier er også kjennetegnet for å utgjøre sosiale nettverk hvor man kommuniserer med både venner, kjente og ukjente.
Les også: Hvordan lykkes med innholdsproduksjon
Stor rekkevidde på sosiale medier
Så mange som ni av ti nordmenn bruker sosiale medier hver eneste dag. Ifølge undersøkelsen har denne tendensen vært økende de siste fem årene, og man ser økninger på tvers av aldersgrupper. Kanskje naturlig nok er unge mellom 16 og 34 år storbrukere av SoMe-kanaler som Instagram, Facebook og X (tidligere Twitter), men kvinner mellom 55 og 64 år er den andelen av brukere som har økt mest over de seneste årene. Det vil si at potensialet for å tiltrekke sin målgruppe, uansett om den er ung eller gammel, er stort.
Ulike metoder i forskjellige SoMe-kanaler
For at markedsføring i sosiale medier skal være kostnadseffektivt og fungere etter ønsket formål, gjelder det å gjøre et grundig forarbeid. Dette betyr at du må vite hvilken målgruppe du vil tiltrekke, inkludert hvilken kjøpsreise de er på og hva som tiltrekker dem.
Samtidig er det avgjørende å velge de riktige SoMe-kanalene for ditt produkt eller din tjeneste, og anerkjenne hvilke fordeler og begrensninger disse har. Sist, men ikke minst, gjelder det å ha et øye på hva konkurrentene gjør og hvordan du kan skille deg ut i mengden.
Din målgruppe
Hvem er din målgruppe og hvilke behov har du? Og hvordan kan du innfri disse behovene? Svarene på disse spørsmålene har stor betydning for hvilket innhold du produserer. Du bør for eksempel tenke over alder, kjønn, bosted og ikke minst hvilken plattform de er tilbøyelige til å bruke.
Tenk også på kundereisen din. Kundenes behov varierer nemlig avhengig av hvilken fase de befinner seg i. Noen vet hva de har bruk for, men ikke hvilken løsning som kan løse utfordringen de står i. Andre vet ikke engang at de har et problem og da er det din jobb å gjøre dem oppmerksom på det. Når du vet hvilken fase de befinner seg i, kan du tilpasse innholdet du skal produsere.
Kanalene
Det finnes mange ulike kanaler å velge mellom, og du bør velge den eller de kanalene som egner seg best til din virksomhet, produkt eller tjeneste, og målgruppe. Det er for eksempel flere unge som bruker Snapchat og TikTok, mens du kan favne bredere på Instagram og Facebook.
Bruk gjerne flere kanaler for å fenge flere og forskjellige mennesker – men sørg for å ha en strategi på plass for hver kanal. Du kan med fordel bruke mye av det samme innholdet på flere kanaler.
Sørg også for å lage og bruke en plan for hvor, når og hvordan du publiserer innhold. Jo mer konsekvent du er i publiseringen, desto mer forutsigelig blir det for algoritmene i søkemotoren eller appen å registrere og lese innholdet ditt. Dette betyr at innholdet blir anerkjent som verdifullt eller viktig av algoritmene, og dermed blir det spredt til de rette mottakerne, nemlig din målgruppe som du har skreddersydd innholdet etter.
Konkurransen
Hva gjør konkurrentene på markedet? Er de til stede på sosiale medier, og har de en stor skare av følgere? I så fall bør du vurdere hva de gjør godt og hvordan de skaper engasjement hos målgruppen dere har til felles. Dette er avgjørende informasjon, som du bruker for å kartlegge hvilket behov målgruppen har og ikke minst bruker for å skille deg ut blant flokken og tilby noe som konkurrentene ikke gjør.
Les også: Hva innebærer inbound marketing?
Regler for markedsføring på sosiale medier
Som du sikkert forstår nå, er det stort potensial for markedsføring av tjenester eller produkter på sosiale medier. Men det krever også at du etterlever de retningslinjer som finnes for reklame på SoMe-kanaler. Markedsføringsloven, som regulerer hvordan bedrifter markedsfører produkter og har til hensikt å beskytte forbrukernes interesser, legger disse retningslinjene sammen med kringkastingsloven. Dermed er det et klart regelverk for hvordan dette skal gjøres, slik at forbrukere ikke blir påvirket til å gjøre et lite gunstig kjøp eller får misvisende informasjon.
Ingen skjult reklame i SoMe
Skjult reklame er ulovlig i sosiale medier. Her blir vi eksponert for mye informasjon, og det er derfor viktig at alle aktører er bevisste på hvordan de markedsfører produkter eller tjenester i SoMe. Loven tilsier at alle forbrukere har krav på å vite når de blir utsatt for reklame – og derfor er avgjørende å merke alle former for reklame i sosiale medier.
Dette er kun et eksempel ment å illustrere hvordan man kan og bør merke en annonse i en Instagram-post.
Merking av annonser
Forbrukertilsynet veileder hvordan man merker annonser og unngår å bli felt for skjult reklame.
Hva skal merkes?
Alt innhold som kan være en form for betaling for positiv omtale, skal merkes. Dette gjelder for eksempel i følgende situasjoner:
En influenser eller blogger får betalt for å omtale produktet eller tjenesten
Vedkommende får låne produktet eller tjenesten
Vedkommende mottar et produkt eller tjeneste gratis
Personen gjør egenreklame, altså fremmer en tjeneste eller et produkt som vedkommende eier eller driver
Hvordan merker man annonser på sosiale medier?
Alt innhold som fremmer et salg av et produkt eller en tjeneste, må merkes som «reklame» eller «annonse». Dette må fremgå veldig tydelig og synlig.
Les også: Hva gjør en innholdsprodusent?
Våre beste råd til SoMe-markedsføring
Produsere innhold som fenger din målgruppe
Innhold er nøkkelen til å gjøre det godt på sosiale medier. Dette kan du ikke løpe fra. Derfor kan det lønne seg å jobbe sammen med innholdsprodusenter som vet hva godt innhold er. Og hva anses som godt innhold? Det er tekst, bilder og videoer som engasjerer målgruppen din. Skal du tiltrekke potensielle kunder, må du vekke deres entusiasme og sørge for at produktet eller tjenesten din bidrar til å innfri et av deres behov.
Det er viktig at innholdet oppleves genuint, selv om du har kommersielle motiver og i bunn og grunn ønsker å selge noe til målgruppen din. Derfor er det viktig at innholdet har en høy underholdningsverdi eller leverer verdifull informasjon. Dermed opplever den potensielle kunden at den får noe verdifullt selv om den faktisk ikke har kjøpt noe. Og dette kan forhåpentligvis pushe personen til å faktisk kjøpe produktet ditt eller benytte seg av tjenesten din i siste ende.
Ha en helhetlig tilnærming til innholdet ditt
Innholdet du produserer på sosiale medier, bør være bærekraftig. Nei, det betyr ikke at det må være miljøvennlig, men gjerne at den kan gjenbrukes. La oss si at du lager en video for å promotere et nytt produkt. Kanskje har du fått hjelp av en profesjonell eventvideograf, og du sitter igjen med en engasjerende, kort video som informerer om produktlanseringen og viser engasjementet rundt det nye produktet. Dette er gull verdt – og bør derfor ikke forbeholdes til kun et innlegg på Instagram.
Push videoen i en betalt annonse på nettsiden din, spre den på LinkedIn og andre sosiale medier, og publiser den på dine viktigste landingssider. Å bruke SoMe-innhold på nettsiden din er kjempe viktig for å skape et oppdatert digitalt butikkvindu, der potensielle kunder kan oppdage din bedrift og dine produkter. Og ikke minst som du kan lenke til og fra dine sosiale medier. Da bygger du samtidig din organiske synlighet og åpner opp for å få høyere plasseringer i søkemotoren. Dermed får du hentet ut all verdi du kan få fra et stykke innhold.
Jobber du aktivt med innhold som er tilpasset målgruppen din, kan du lykkes med SoMe-markedsføring.
Kombinasjon av organisk og betalt markedsføring
Som vi har vært inne på, gjelder det å bruke innholdet på flere kanaler, og dette gjelder også når du velger hvilke verktøy for å spre innholdet med. Vi anbefaler alltid at du har en oppdatert SEO-strategi, der du jobber aktivt med organisk innhold på nettsiden din, som sikrer høye plasseringer på Google og flere organiske besøk til nettsiden din.
Når det er sagt, kan det være fint å pushe en video fra en produktlansering som en betalt annonse også. Med en annonse på Instagram eller Facebook, blir du synlig for de riktige menneskene, på det riktige tidspunktet. Bruk gjerne innsikt fra annonsen til å vurdere hvor mye engasjement videoen får og deretter revidere hvordan du formidler kampanjen i både organisk og betalt innhold.
Være konsekvent med innholdsproduksjonen
Produser innhold støtt og stadig og engasjer målgruppen din på sosiale medier jevnlig. Et sentralt punkt i SoMe-markedsføring, er å bygge opp et fellesskap blant følgerne dine samtidig som du tiltrekker nye følgere. Dette oppnår du ved å produsere nytt innhold støtt og stadig, og lage innhold som engasjerer målgruppen din.
Her er det dessuten viktig å lage videoer og bilder som er tilpasset smarttelefoner. Dette betyr blant annet at formatet på innholdet passer til skjermen på enheten, for eksempel 4:5 som tilsvarer Reels på Instagram og poster på TikTok. Tenk også på dette hvis du publiserer innhold på nettsiden din, da mange potensielle kunder bruker mobilen når de surfer på nettet.