Hvordan markedsføre en bedrift og dine produkter
Markedsføring av din bedrift og av dine produkter eller tjenester er livsviktig for å sikre levedyktighet. En brukervennlig nettside og synlighet på sosiale medier åpner opp for å tiltrekke og engasjere potensielle kunder. Mange finner bedriften din eller oppdager at du innfrir et av deres behov på de digitale og sosiale medier. Dette er hvert fall det riktige stedet for deg å spre ditt budskap og engasjere din målgruppe.
Velg digital markedsføring
Markedsføring handler om å skaffe bedriften eller produktet ditt synlighet og tiltrekke potensielle kunder. Her er det flere og flere som velger å legge en strategi for digital markedsføring. Du kan nå flere og dekke bredere ved å satse på digitale strategier. Du møter ikke folk ansikt til ansikt, men bygger opp en digital butikkfront hvor du kan presentere budskapet ditt.
Les også: Hva er digital markedsføring?
Markedsføring av bedrift og produkter
Du bør velge en inbound marketing strategi, hvor du både bruker digitale og sosiale medier aktivt.
Digitale medier: SEO, betalte annonser og innholdsmarkedsføring på egen nettside.
Sosiale medier: Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, X eller LinkedIn.
Bruke digitale medier på en strategisk måte
Digitale medier muliggjør målrettet kommunikasjon, hvor du kan generere trafikk til nettsiden din og innfri et behov hos dem som er interessert i dine tjenester eller produkter.
SEO
Du bør legge energi inn i nettsiden din. Dette er det digitale visittkortet som potensielle kunder blir møtt med, og derfor må du sørge for at innholdet er engasjerende, at brukeropplevelsen er på topp, og at du tilbyr noe verdifullt til dem som besøker nettsiden din. Nøkkelen til dette er å søkemotoroptimalisere nettsiden din.
Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å sende de riktige signalene til søkemotoren, ofte Google, slik at ditt innhold havner høyt på søkeresultatene i Google. I motsetning til Google Ads skjer dette organisk og ikke gjennom betalte taktikker. Dette er en langsiktig strategi som er delt inn i tre hovedkategorier, nemlig en robust teknisk grunnmur, et godt oppsett som tilrettelegger for kundereisen din, og informativt, hjelpsomt eller annet verdifullt innhold.
Lykkes du med dette, kan du høste godt av stabile og langvarige resultater med stor avkastning. Dersom du rangerer på topp 5 i Google når potensielle kunder søker etter noe som er relevant for din bedrift, er sjansen for at de klikker seg inn på din nettside veldig stor.
Betalte annonser
Ønsker du raske resultater, kan du i mellomtiden bruke Google Ads. Dette er betalte annonser som viser deg høyest i søkeresultatene på Google på noen utvalgte ord som potensielle kunder bruker når de leter etter produkter eller tjenester som du selger. Her kan du målrette annonsene etter din målgruppe og registrere hvor mange besøk du får og hvor høy verdi investeringen gir.
Innholdsmarkedsføring
Felles for alle disse innsatsene er innhold. Godt innhold som engasjerer, informerer og gir verdi til brukeren er en viktig faktor i å overbevise dem om å kjøpe produktet eller tjenesten din. Når kunden gjennomfører et kjøp, sier man at den konverterer, som er formålet i all markedsføring. Derfor er innholdsmarkedsføring, hvor man produserer målrettet innhold til målgruppen, avgjørende for å lykkes i markedsføring av din bedrift og hva du selger.
Være aktiv på sosiale medier
Du må heller ikke nedprioritere sosiale medier. Dersom du har en ung målgruppe, er markedsføring i sosiale medier avgjørende for å tiltrekke unge kunder til din bedrift eller produkt. Faktisk ser vi en økende tendens til at unge finner informasjon på TikTok i stedet for å lese nyheter på nettaviser og lignende. Ifølge SSB, leser fire av ti ungdommer i alderen 16–19 år sine nyheter på dette sosiale mediet.
Når det er sagt, er ikke det den eneste målgruppen som bruker sosiale medier aktivt. For eksempel kvinner mellom 50 og 60 år er den målgruppen som øker mest blant brukere på SoMe. Derfor bør du i hvert fall satse på sosiale medier hvis du har et spesifikt kundesegment som dette.
Sosiale medier, uansett om det Instagram, TikTok eller LinkedIn, muliggjør 1-til-1 kommunikasjon med kunder og åpner opp for at man kan nå både segmenter av kundegruppen og store publikum.
Fire fokusområder for markedsføringen
Målgruppen
Du må kjenne målgruppen din og hvilke behov de har, og ikke minst hvordan du kan innfri disse behovene. Dette avgjør hvilken kanal du skal jobbe med; din egen nettside eller sosiale medier? Det avgjør også hvilket innhold du skal produsere; blogginnlegg, innlegg i sosiale medier eller videoer?
Tenk også på kundereisen din, ettersom kundenes behov varierer avhengig av hvilken fase de befinner seg i. Noen vet hva de har bruk for, men ikke hvilken løsning som kan løse utfordringen de står i. Andre vet ikke engang at de har et problem og da er det din jobb å gjøre dem oppmerksom på det. Når du vet hvilken fase de befinner seg i, kan du tilpasse innholdet du skal produsere.
Kanalen
Velg de riktige kanalene hvor du kan tiltrekke målgruppen. Bruk gjerne flere kanaler for å fenge flere og forskjellige mennesker – men sørg for å ha en strategi på plass for hver kanal. Du kan med fordel bruke mye av det samme innholdet på flere kanaler, men det er noen målgrupper som bruker noen medier mer enn de andre. Unge er for eksempel hyppige brukere av Snapchat og TikTok.
Innholdet
Innholdet må engasjere målgruppen og måten du kommuniserer på må være tilpasset kanalen. Derfor kan det lønne seg å jobbe sammen med innholdsprodusenter som vet hva godt innhold er, og som produserer bilder og videoer som fenger din målgruppe. Skal du tiltrekke potensielle kunder, må du vekke deres entusiasme og sørge for at produktet eller tjenesten din bidrar til å innfri et av deres behov.
Fortsett å lese: Hva er betydningen av innholdsproduksjon?
Historiefortellingen
Historiefortellingen er avgjørende for å lykkes. Denne bør være målrettet hvilke behov målgruppen din har og hvordan du kan innfri disse. Da er det viktigere å si mindre og spisse budskapet, framfor å favne bredt. Selv om det er et mindre hav av potensielle kunder, har du snevret inn budskapet og dermed skjerpet fokuset. Dette er et effektivt middel for å oppnå ønskede resultater oftere.
Å tenke sammen som et team i planlegging av initiativer er gull verdt.
Markedsføring av små bedrifter
Hvis du skal markedsføre en liten bedrift eller en nyopprettet virksomhet, gjelder det å ha et realistisk perspektiv på hvilke innsatser du bør velge. Vurder målgruppen din og spør deg selv; hvor mange personer kan jeg potensielt nå ut til? Dersom målgruppen er snever — og antallet av samlede, potensielle konverteringer er liten — kan det være mer lønnsomt å investere i Google Ads framfor SEO. Det kan også være store kostnader knyttet til innholdsproduksjon, så du bør prioritere dine kjerneområder og få hjelp til produksjon av bilder og videoer til akkurat disse innsatsene. Bruk for eksempel eventfotografer og -videografer for alt de er verdt.
Råd til hvordan du starter med å markedsføre din bedrift
Bruk Google Analytics for å analysere hvor mange besøk du får på nettsiden din, hvor de kommer fra og hvordan de engasjerer seg med innholdet ditt. Dette er verdifull data som indikerer hvor vellykket strategien din er.
Få hjelp av et CMR-system for å registrere leads og få deres kontaktinformasjon slik at du kan sende e-poster til potensielle kunder. Hubspot er et godt eksempel.
Produser høykvalitetsinnhold som er tilpasset din målgruppe, din foretrukne kanal og som kan brukes på både sosiale medier og nettsiden din.
Hold øye på konkurrenter, trender i bransjen og endret atferd i målgruppen. Dette kan inspirere til nytt innhold, endring av strategi eller optimalisering av brukeropplevelsen på nettsiden din.