Inbound marketing: Hva er det, og hvordan kommer du i gang med det?
Ønsker du en målrettet markedsføringsstrategi som tiltrekker og engasjerer målgruppen din? Da er inbound marketing den rette taktikken for deg. Den utruster deg med de rette verktøyene for å identifisere hva målgruppen leter etter og levere dette til dem uten å jakte kjøpere. Inbound marketing er basert på at kjøperen tar initiativ i en toveis kommunikasjonskanal mellom deg og dem, som innebærer at du tiltrekker og kvalifiserer samtidig som du bygger relasjoner til dem.
Hva er inbound marketing?
Inbound marketing er en markedsføringsstrategi hvor man tiltrekker kunder gjennom diverse tiltak framfor å jakte etter dem. Det handler om å tiltrekke, engasjere og beholde leads gjennom kvalitetsinnhold. Dermed dekker man behovet deres, som bidrar til å bygge tillit over tid.
Det er en metode som har blitt definert av HubSpot. HubSpot tilbyr CRM-løsninger og programvare spesifikt tiltenkt å tiltrekke, registrere og kontakte leads. Når de har kommet til nettsiden din, er målet å konvertere dem til leads, altså identifisert potensiell kunde. HubSpot definerer inbound markedsføring som en strategi som har som formål å tiltrekke potensielle kunder til bedriften ved å forstå deres behov og levere svar som innfrir på disse behovene.
Les også: Hva er digital markedsføring?
Forskjellen på inbound og outbound marketing
Inbound marketing tar utgangspunkt i at kjøperen tar initiativet, mens i outbound marketing er det motsatt, altså at selgeren initierer interaksjonen. Outbound marketing er karakterisert av bruk av tradisjonelle kanaler og metoder for markedsføring.
I tradisjonell reklame jakter man kunder ved å lage kampanjer, som ofte spilles av på TV eller blir spredt i aviser og på plakater rundt om i byen, men i inbound markedsføring sørger man for at den relevante målgruppen finner bedriften, produktet eller tjenesten mens de surfer på nettet.
Les også: Hva er innholdsmarkedsføring?
Hvem bør ta i bruk denne markedsføringsstrategien?
Bedrifter med lange kundereiser har nytte av inbound marketing, og særlig virksomheter som fokuserer på B2B-salg høster goder gjennom denne type markedsføring. Dersom du selger produkter eller tjenester til andre bedrifter, kan du bygge tillit gjennom inbound markedsføring og dermed legge grunnlaget for at de vender tilbake og gjør gjentatte kjøp.
Kan du sjekke av noen av punktene i listen under, er inbound markedsføring en god strategi:
Bedriften din har en lang salgsprosess: Den går fra én uke til ett år.
Produktene eller tjenestene dine har en viss pris: Produktpris på et par tusen kroner.
Du har et markedsføringsbudsjett som du kan forholde deg til.
Det er en definert salgsprosess i virksomheten, inkludert selgere som kan formidle tjenesten eller produktet ditt.
Selv om det passer for mange B2B selskaper, kan også enkelte B2C bedrifter sette et kryss ved noen av disse punktene og dra nytte av inbound markedsføring.
Inbound marketing forklart
Fase 1: Tiltrekke fremmede som besøker nettsiden din
Ved å svare på spørsmål som målgruppen din har eller lage innhold som innfrir på deres behov, kan du tiltrekke fremmede til nettsiden din. I fase 1 går fremmede til å bli besøkende. Den er også kjennetegnet av fasen hvor du bygger organisk synlighet.
Fase 2: Konvertere besøkende til leads
Alle som besøker siden din er ikke nødvendigvis klare for å gjøre et kjøp, registrere seg eller konvertere på en annen måte. Det handler derfor om å posisjonere deg selv og tiltrekke dem til å fortsette kjøpsreisen. Du vet allerede at de er interessert i emnet du dekker og her har du mulighet til å definere et behov eller presentere en løsning som kan treffe dem. Bruk gjerne Call-to-Action-knapper i for eksempel blogginnlegget som leder de videre til viktige landingssider hvor du ønsker at leads konverterer.
Fase 3: Selge tjenesten til din nye kunde
Når du har identifisert en lead, gjelder det å forsikre deg om at denne personen fullfører kjøpet. Her bør markedsføringsavdelingen være i tett dialog med salgsavdelingen og legge til rette for at leads får en oppfølgende e-post etter de har trykket på en CTA eller utfylt et skjema.
Fase 4: Engasjere kunden for at den blir en tilbakevendende forbruker
Når du endelig har realisert kunden, stopper ikke prosessen – du vil gjerne legge til rette for at den kommer tilbake. Derfor bør du sørge for å engasjere kunden og skape et kundeforhold basert på tillit og mersalg. Hvis de er fornøyde, sprer de ofte ordet videre til andre.
Suksess med inbound markedsføring
Det er flere fordeler med å ta i bruk inbound marketing som en strategi, inkludert at den er målbar og kostnadseffektiv. Den sørger også for å bygge din organiske synlighet samtidig som du etablerer gode relasjoner til kundene dine.
Kostnadseffektiv strategi
Inbound marketing er for det første en svært kostnadseffektiv metode for deg som bedrift til å tiltrekke kvalifiserte leads og konvertere dem til kunder. Samtidig som du jobber med å skape langsiktige og gode relasjoner til lesere og potensielle kunder, bygger du merkevaren din. Du jobber med å øke den digitale tilstedeværelsen og få mer trafikk til nettsiden, som styrker din generelle posisjon på markedet.
Du bruker sosiale medier eller oppruster nettsiden din med SEO-vennlig innhold som vekker interesse hos leseren. I samme prosess sørger du for å kvalifisere leadsene, som betyr at du kan anta at de er interessert i å fortsette i kjøpsreisen. Herfra er det avgjørende å lokke dem videre inn på siden og oppmuntre dem til å konvertere, altså kjøpe produktet eller benytte seg av tjenesten din.
Økt organisk synlighet
Ved at du legger fokus på å produsere innhold av høy kvalitet som innfrir et behov hos målgruppen din, sørger du for at den organiske synligheten til nettsiden din øker. Med en solid SEO-strategi på plass, der du deler innsikt i bransjen, løsningene dine eller noe tredje, bygger du tillit hos leseren og autoritet på området. Dette kommer til å gagne de andre markedsføringsinnsatsene dine også.
Les også: Hvordan produsere godt innhold?
Målbar strategi
Til forskjell fra de tradisjonelle virkemidlene som man bruker i outbound marketing, er virkemidlene i inbound marketing datadrevne. Derfor er det også en målbar strategi. Du kan blant annet se antall besøkende som klikker seg inn på nettsiden din, samt antall lesere som konverterer til å bli kunder.
I dette arbeidet anbefaler vi at du bruker et CRM-system som lar deg tracke og overvåke resultatene. Hubspot er for eksempel et godt alternativ, der du kan følge salgene du gjør gjennom organisk trafikk. Du finner også masse god innsikt i Google-verktøyene Search Console og Analytics, hvor man kan følge besøk på hver enkelt URL.
Relasjonsbyggende
Du legger til rette for at hele kjøpsreisen også blir en relasjonsbyggende prosess. Ved å levere verdifullt innhold og innfri et behov hos potensielle kunder, har de en større tilbøyelighet til å stole på deg. Derfor øker sjansen for at enkeltkunder blir tilbakevendende kunder, og du oppnår kunderelasjoner som vedvarer.
Kom i gang med inbound markedsføring i dag
Start med å definere målgruppen din og sette deg et mål for innsatsene.
Analyser deretter kjøpsprosessen og finn ut av hvordan du kan tiltrekke målgruppen best mulig.
Bygg opp verdifullt innhold på den riktige plattformen, og produser innhold løpende. Få hjelp av dyktige fotografer og videografer i dette arbeidet.
Ha et teknisk oppsett på plass som lar deg måle trafikk og lagre kontaktinformasjon fra leads.