Hva gjør en innholdsprodusent?
De aller fleste av oss har, i likhet med majoriteten av forbrukere, beina godt plantet i det digitale landskapet. Her har vi tilgang til uendelig informasjon og innhold. Dette er både vel og bra fra et forbrukerperspektiv, men hvordan skal man kunne skille seg ut som bedrift og få innholdet sitt lagt merke til? Her kommer en innholdsprodusent som kan skape verdifullt innhold på en effektiv måte godt med. Ved å ha innhold av god kvalitet som svarer på alt det brukeren måtte lure på (og ikke visste at de lurte på) kan du differensiere deg og nå ut til riktig kundegruppe uten å være overdrevent salgsfokusert. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva en innholdsprodusent gjør, med særlig fokus på visuell innholdsproduksjon.
Hva er en innholdsprodusent?
Begrepet innholdsprodusent har blitt en stillingstittel man stadig støter på innen markedsføring. Men hva er egentlig en innholdsprodusent? Vi kan si at en innholdsprodusent er en som spesialiserer seg på å skape, administrere og distribuere digitalt innhold på tvers av ulike plattformer. Med andre ord er en innholdsprodusent en ressurs som kan jobbe veldig allsidig. Denne rollen har blitt helt avgjørende i den moderne digitale markedsføringsverdenen, hvor konkurransen om oppmerksomhet er høy og behovet for relevant og engasjerende innhold blir større og større. Innholdsprodusenter lønner seg derfor som ressurs til markedsføring.
En innholdsprodusent jobber med et bredt spekter av medier, inkludert tekst, bilder, video, lyd, og grafikk. De kan også spesialisere seg innenfor et eller flere av disse feltene, men uavhengig av feltet er en innholdsprodusents hovedoppgave å formidle et budskap som resonnerer med målgruppen og støtter bedriftens overordnede mål.
Fordelene med innholdsmarkedsføring og produksjon av innhold
Innholdsmarkedsføring har blitt en av de mest effektive strategiene for å kunne trekke til seg oppmerksomhet og engasjere målgrupper i dagens digitale landskap. Ved å produsere og distribuere relevant og verdifullt innhold jevnlig, kan bedriften din nyte godt av en rekke fordeler som styrker deres merkevare og driver forretningsvekst. Her har vi listet opp noen av de viktigste fordelene med innholdsmarkedsføring og produksjon av innhold:
1. Økt synlighet og trafikk
En av de store og mest umiddelbare fordelene med innholdsmarkedsføring er økt synlighet på nettet. Ved å publisere innhold av god kvalitet som er optimalisert for søkemotorer (SEO), kan man gjøre seg synlig i søk på blant annet Google og dermed også bli funnet av potensielle kunder. Innhold som bloggartikler, videoer og infografikk gir også flere inngangsporter for søkemotorer å indeksere, noe som ytterligere påvirker søkerangeringene positivt.
2. Bedre engasjement og kundelojalitet
Kvalitetsinnhold som treffer målgruppen kan også bidra til å styrke kunderelasjonen og bidra til økt lojalitet. Ved å tilby verdifull informasjon, underholdning eller en form for inspirasjon, kan du engasjere publikum på en helt unik måte som er vanskelig å få til uten godt innhold. Dette legger også grunnlag for en kommunikasjon som oppleves mer som dialog enn reklame.
3. Økt konverteringsrate
Vi vet også at innholdsmarkedsføring kan ha en direkte positiv innvirkning på konverteringsraten. Informativt og nyttig innhold kan guide potensielle kunder gjennom kjøpsreisen ved å besvare eventuelle spørsmål og andre problemstillinger som gjør at de “sitter på gjerdet”. Dette kan innholdsprodusenten svare på ved å for eksempel demonstrere hvordan et produkt fungerer i en video, eller produsere en omfattende “How to”- guide. I tillegg kan godt innhold brukes til å lede brukeren videre til en mer transaksjonell side.
4. Kostnadseffektivitet
Sammenlignet med tradisjonelle markedsføringsmetoder, kan innholdsmarkedsføring ofte være mer kostnadseffektivt. Til tross for at det kan være tidkrevende å produsere høykvalitetsinnhold, har det som regel lang levetid samtidig som det kan brukes om igjen i mange ulike kanaler. For eksempel kan en velprodusert video fortsette å trekke til seg trafikk og generere leads i månedsvis, eller til og med årevis, etter at den ble publisert. Dette gir en bedre avkastning på investeringen (ROI) sammenlignet med å bruke hele markedsføringsbudsjettet på betalte annonser som slutter å virke så snart budsjettet er brukt opp.
5. Hjelp til å oppnå langsiktige mål
Ved å produsere godt innhold jevnt og trutt, har du en markedsføringsinstans som genererer jevnlig avkastning. Velger du for eksempel å tegne en rammeavtale for produksjon av bilde- og videoinnhold med Reflektor, sikrer du kvalitet og kontinuitet i innholdsproduksjonen. Med et slikt partnerskap får du en helhetlig tilnærming hvor innholdet ikke bare dekker umiddelbare behov og kortvarige kampanjer, men også støtter bedriftens langsiktige mål.
Hva gjør en innholdsprodusent i praksis?
En innholdsprodusent har en nøkkelrolle når det kommer til å skape og administrere innhold som effektivt engasjerer ulike målgrupper, og støtter bedriftens markedsføringsmål. I praksis omfatter dette en rekke oppgaver. Noen dominerende fokusområder er utvikling, strategi, gjennomføring og redigering av visuelt innhold som bilder og videoer. Innholdsprodusenten bistår gjerne i utviklingen av en omfattende innholdsstrategi som strekker seg fra alt fra identifisering av målgruppe og mål, til utarbeidelse av en innholdsplan for å sikre kontinuerlig publisering i riktige kanaler.
Dersom det dreier seg om produksjon av visuelt innhold vil innholdsprodusenten som regel ta ansvar for fotografering og videografi, helt fra produksjonsfasen begynner. Dette innebærer planlegging av opptak, oppsett av lys og kamerautstyr, samt å sørge for at alt visuelt materiale er i tråd med bedriftens merkevareidentitet. Etter opptaket følger også gjerne en grundig redigeringsprosess, hvor innholdsprodusenten bruker avanserte redigeringsprogrammer for å få et optimalt resultat.
Videre innebærer innholdsproduksjonen å tilpasse innholdet til forskjellige plattformer og formater. Bilder og videoer må for eksempel optimaliseres i henhold til spesifikke krav for ulike sosiale medier som Instagram, Facebook og YouTube. Det samme gjelder dersom du ønsker å laste opp video på bedriftens egne nettside. Innholdsprodusenten sikrer også at alle visuelle elementer samsvarer med den eksisterende grafiske profilen, noe som styrker merkevaren og gir en helhetlig visuell identitet.
Produksjon av bilde- og videoinnhold
Vi har allerede etablert at produksjon av bilder og videoer av høy kvalitet er et eksepsjonelt godt virkemiddel for å nå ut til nye kunder og formidle et budskap. Dette arbeidet krever et bredt spekter av kompetanse i kombinasjon med en god forretningsforståelse. Et smidig samarbeid med en god forståelse av bedriftens langsiktige mål er helt alfa og omega. Derfor er det i de aller fleste tilfeller gunstig å inngå et partnerskap med en spesialisert leverandør for å sikre kvalitet, kontinuitet og optimert innhold med lang levetid.
Hvordan kan Reflektor hjelpe deg med innholdsproduksjon?
Reflektor kan bistå din bedrift med omfattende og skreddersydd innholdsproduksjon som ikke bare fanger oppmerksomhet hos publikum, men også engasjerer og konverterer den målgruppen du har satt deg. Våre innholdsprodusenter har et bredt spekter av kompetanse og faglig tyngde innen både bilde- og videoproduksjon, og tilbyr en helhetlig tilnærming til innholdsproduksjon som kombinerer kreativitet med strategisk forretningsforståelse. Gjennom et tett og smidig samarbeid, sikrer vi i Reflektor at produksjonen er i tråd med bedriftens mål fra A til Å. Samtidig kan du være trygg på at leveransen alltid er av høy kvalitet!