Innholds­produksjon: Hva er det, og hvordan lykkes du med innholdet ditt?

Kamerarigg med monitor på stativ i mørkt rom med blått lys

Innholdsproduksjon er en strategisk tilnærming til markedsføring hvor man skaper relevante og verdifulle tekster, bilder og videoer. Den er rettet mot en bestemt målgruppe og distribueres i en rekke kanaler, men oftest på egen nettside og sosiale medier. Det er en sentral del av de fleste digitale markedsføringsstrategiene, der innholdet legger grunnlaget for at man kan tiltrekke og engasjere kunder. Derfor er det viktig å ha et overblikk over hva innholdsproduksjon faktisk innebærer i praksis – og det får du svar på her! 

Hva er innholdsproduksjon?

Innholdsproduksjon er en strategisk innsats der man produserer relevant og engasjerende innhold til målgruppen sin. Det er et viktig ledd i innholdsmarkedsføring og handler om å lage og spre godt innhold som oppleves nyttig for målgruppen. 

Definisjon på innholdsproduksjon

Man kan definere innholdsproduksjon som en målrettet prosess der man skaper bilder, video, infografikk og tekst som man deler på forskjellige kanaler. Man bruker innholdet aktivt for å etablere en forbindelse med målgruppen sin. Innholdet legger dessuten grunnlaget for økt synlighet og engasjement. Følgelig er dette et svært viktig markedsføringsaspekt, og flere er interessert i sertifisering, kurs eller utdanning innen innholdsproduksjon for å nå bedre ut til sin målgruppe.

Hva er godt innhold? 

Godt innhold må skille seg ut, være unikt og gjerne etterlate et varig inntrykk hos publikum. Du lykkes med innholdsproduksjonen hvis innholdet er av høy kvalitet og det oppleves som hjelpsomt av den relevante målgruppen. For eksempel må produksjonen av blogginnlegg gi god innsikt i emnet eller bransjen, og videoen du deler på sosiale medier må ha høy underholdningsverdi. I tillegg til å inspirere, skal det også aktivere målgruppen, for eksempel ved at de blir bevisste om aktuell aksjon eller foretar et kjøp av et produkt eller tjeneste.

Bruk tid på å formulere unikt og engasjerende skriftlig innhold.

Hva er formålet bak innholdsproduksjonen? 

Formålet med innholdsproduksjonen er å tiltrekke, engasjere og beholde publikum, i tillegg til å stadfeste tilstedeværelse på markedet. Bedrifter bruker innholdet strategisk til å innhente trafikk, øke sin digitale synlighet og bygge opp et stort publikum. Ofte brukes innholdet på sin egen nettside, hvor bedrifter velger å bygge opp et innholdsunivers. I innholdsuniverset publiserer man som regel blogginnlegg som går i dybden på ulike emner innenfor bransjen. Disse bruker man til å støtte opp om tjeneste- eller produktutvalget til bedriften, som samlet sett gir bedriften større troverdighet og autoritet.   

Hvorfor avsetter bedrifter tid til innholdsproduksjon?

Bedrifter ser stort potensial i å bruke innholdsproduksjon som et ledd i sin digitale markedsføringsstrategi, der man kan bygge opp merkevaren og bygge tillitvekkende relasjoner til eksisterende og potensielle kunder gjennom innholdet man produserer. Godt innhold gjør det mulig for bedriften å stadfeste sin autoritet på markedet og formidle sin ekspertise innenfor feltet. Et innholdsunivers blir derfor en naturlig arena hvor man kan demonstrere sin faglighet gjennom ekspertuttalelser og erfaringer.

Dominerer du innenfor ditt felt, opptar du ikke bare store markedsandeler, men du signaliserer at du vet hva du snakker om. Dette øker kundelojaliteten, fordi du skiller deg ut i mengden og øker sannsynligheten for at potensielle kunder velger deg framfor en av konkurrentene dine. Innholdet fremstår troverdig og de besøkende stoler på deg, som øker sjansen for at de velger å kjøpe noe av deg. 

Hva betyr det egentlig å produsere innhold?

Innholdsproduksjon er en ressurskrevende og omfattende prosess, fordi man er avhengig av å tilpasse innholdet etter målgruppen sin. Det er avgjørende at det rette publikummet opplever innholdet som verdifullt. De lar seg kun engasjere hvis innholdet oppfyller deres forutbestemte oppfatninger av hva de trenger. Innfrir du på deres ønsker, finner du også nøkkelen til hvordan innholdet gir forretningsutslag. Derfor sier man også at godt innhold er unikt, nyttig og interaktivt. Innhold som ikke er tilpasset målgruppen og deres ønsker og krav, er dårlig innhold og vil verken prestere eller innfri kundenes ønsker. 


Husk! Det er også viktig at innholdet fremstår autentisk. Folk kan gjennomskue hvis innholdet er primært produsert for å promotere bedriften og deres produkter eller tjenester.

Sørg for at bildene dine er unike og engasjerende, og bruk gjerne tid på redigere dem før du publiserer dem.

Digital innholdsproduksjon

I dag foregår innholdsproduksjonen ofte digitalt. Man sprer budskapet sitt på digitale plattformer og engasjerer kunder og interessenter på sosiale medier. Det er en arena hvor folk har store krav, der det finnes en større tilgang på pålitelig informasjon og hvor forbrukere er smartere. Derfor handler digital innholdsproduksjon om å levere kvalitetsinnhold som oppfattes som hjelpsomt. 

Bruksområder til digital innholdsproduksjon 

Digitalt innhold kommer i forskjellige formater og kan brukes på ulike kanaler. Utforsk de ulike formene innholdet kan ta i listen nedenfor:    

Formater: 

  • Blogginnlegg: Del den ekspertisen og erfaringen du har i blogginnlegg som du publiserer på egen nettside og kobler sammen med tjenestene eller produktet du selger. 

  • Innlegg i sosiale medier: Del nyheter, bilder og videoer av underholdningsverdi, og skap et fellesskap med følgerne og kundene dine. 

  • Infografikk: Grafiske fremstillinger er en presis måte å formidle et budskap, som du også kan bruke i blogginnlegg og sosiale medier. 

  • E-bøker, white papers og artikler: Alle disse formatene fremstår profesjonelle, i tillegg til at det er morsomt å jobbe med, fordi du kan dypdykke i emner og dele kunnskap. Kombiner skriftlig og visuelt innhold og del innholdet digitalt og fysisk. 

  • Video: Et ressurskrevende format som har stort potensial for å engasjere lesere. 

  • Podkast: Gå i dybden på samme måte som du gjør i en e-bok eller white paper, men del kunnskapen i podkast format og tiltrekk andre segmenter av målgruppen din. 

Kanaler: 

  • Egen nettside: Benytt deg av metoder innenfor søkemotoroptimalisering (SEO) og produser evergreen content i form av blogginnlegg som gir langvarig verdi. 

  • Sosiale medier: Dette forutsetter aktualitet og underholdningsverdi, ettersom innholdet er kort, presist og enkelt å konsumere. 

  • E-post marketing: Del guider, gode tilbud eller bransjeinnsikt til potensielle kunder i nyhetsbrev som man sender på e-post. Bruk Call-to-Action-knapper i nyhetsbrevet og guide leserne til nettsiden din. 

Mann redigerer video på datamaskin.

Samarbeid gjerne med profesjonelle videografer som hjelper deg med å lage videoer som gjør inntrykk på folk.

Innholdsproduksjon i praksis 

Ofte handler innholdsproduksjonen om å lage innhold til egen nettside eller sosiale medier. Det dreier seg i all hovedsak om å skrive informative blogginnlegg, der man bruker bilder og videoer til å understøtte budskapet i teksten. Når det er sagt, fungerer bilder og videoer som selvstendig innhold på sosiale medier. 

Informative blogginnlegg 

Man etablerer et bloggunivers på nettsiden for å skape en arena hvor man kan dele kunnskap og demonstrere sin ekspertise innenfor et felt. Bedrifter bruker blogginnlegg til å dele sin innsikt i bransjen og håndheve sin kompetanse på markedet. Å knytte blogginnlegg til transaksjonelle landingssider eller produktsider er dessuten et godt grep for å føre lesere videre på siden og omdanne dem til potensielle kunder. Derfor sier man at blogginnlegg er en måte for bedrifter å øke sitt konkurransefortrinn på markedet og ta over markedsandeler fra andre konkurrenter. 

Bilder som vekker følelser

Du har garantert hørt ordtaket «bilder sier mer enn 1000 ord», og ja, det er en klisjé, men det er en klisjé av en grunn. Publikum leser et bilde enda raskere enn de leser en tekst. Derfor kan du bruke bilder strategisk til å formidle et budskap. Foto er dessuten en selvsagt følgesvenn til tekst, der bildet bidrar til å forsterke budskapet du ønsker å formidle i teksten. Du er derfor avhengig av å samarbeide med kompetente fotografer, som har kreative evner og strategisk innsikt, og kan fange salgsutløsende øyeblikk. 

Videoer som informerer og skaper engasjement 

På samme måte som bilder bidrar til å forsterke budskapet, kan en video gjøre innholdet enda mer levende. Det er lettere å engasjere, spille på følelser og vekke oppsikt med videoklipp som er filmet og redigert utelukkende for å skape engasjement. Videografer jobber utelukkende for å dele den følelsen bilder og tekst ikke fanger på samme måte. Publikum er dessuten mer tilbøyelige til å dele videoer, enten på sosiale medier eller med venner og familie, sammenlignet med artikler og blogginnlegg. Dette øker visningene og påvirker synligheten til innholdet ditt. 

Eksempel: Innholdsproduksjon til sosiale medier 

En innholdsprodusent som produserer innhold til sosiale medier ønsker å øke den organiske rekkevidden til bedriften. Den bruker bilder og videoer proaktivt for å oppnå en viss rekkevidde uten å kjøpe annonser eller ty til andre knep. Derfor er det avgjørende at innholdet er unikt og engasjerer målgruppen. Dersom man innfrir målgruppens behov, øker sannsynligheten for at de ser og deler innleggene og dermed oppnår man en større organisk rekkevidde. 

Godt innhold på sosiale medier 

Hvorvidt innholdet oppleves som godt, avhenger i stor grad av den planleggingen dere gjør i forkant av å produsere og publisere innholdet. Derfor er det viktig å tenke over hvilke temaer dere vil dekke, strukturere en tidseffektiv innholdsproduksjon og avklare hvem innholdsprodusentene er. Kanalen, formen, relevant utstyr og andre verktøy er også viktig å vurdere i denne planleggingsfasen.

Godt innhold er unikt, nyttig og engasjerende.

Betydningen av digital innholdsproduksjon

Lykkes du med innholdsproduksjon, engasjerer du målgruppen din samtidig som du tiltrekker nye, potensielle kunder til nettsiden din. Du opplever mer trafikk og bedriften din får flere henvendelser. Engasjementet på sosiale medier øker eller forsterkes, og du opplever generelt en større tillit til hvilke produkter, tjenester eller innsikter din bedrift tilbyr. 

Det øker engasjementet 

Målrettet innhold som er tilpasset målgruppen din gir deg mulighet til å interagere med dem på et dypere nivå. Innhold som treffer deres behov kommer til å engasjere dem og automatisk knytte deres interesser sammen med din bedrift. Når du appellerer til dem, dannes det tillit mellom dere og potensialet for at du får lojale kunder, øker. 

Det gjør deg mer synlig 

Innhold øker den digitale tilstedeværelsen din på markedet, i tillegg til tradisjonell synlighet. Merkevaren din blir synlig på tvers av kanaler – som sosiale medier og nettsider – og gir deg mulighet for å nå ut til nye kunder. 

Det bygger autoritet 

Innhold gir deg muligheten til å dele den fagkunnskapen eller bransjeinnsikten du sitter på, som ikke alle har tilgang på heller. Ved at du deler denne innsikten på din nettside eller sosiale medier, bygger du en sterk faglig profil som gir deg økt troverdighet. Dette gjør deg til en autoritær spiller på markedet, som atskiller deg fra konkurrenter og øker sannsynligheten for at kunder velger deg framfor andre. De vil stole på deg!

Kunder forblir lojale 

Verdifullt og hjelpsomt innhold som løpende blir oppdatert, publisert og delt bidrar til å understøtte de sterke relasjonene du har bygget med kundene dine. Når de stoler på deg og oppfatter deg som en legitim kilde til nyttig og verdifull informasjon, øker også tilbøyeligheten til å bli en lojal kunde. De foretar hyppige og gjentatte kjøp. 

Det legger grunnlaget for din markedsføring 

Tilpass innholdet ditt etter ulike segmenter innenfor målgruppen din, og skreddersy innholdsproduksjonen etter hvilke formater og kanaler du jobber med. Jobber du med søkemotoroptimalisering (SEO) i din digitale markedsføringsstrategi, er innholdet selve hjørnesteinen i innsatsen din. Søkemotoren anerkjenner regelmessig innhold av høy kvalitet som gir en direkte verdi for brukerne. 

Benytt deg av innholdsmarkedsføring 

Man produserer innholdet fordi man vil engasjere målgruppen sin. Dette forutsetter at man kjenner målgruppens behov og krav. Hvor er deres kunnskapshull? Hva trenger de hjelp med og hvilke interesser har de? Hvem er de og hvordan er de tilbøyelig til å la seg engasjere av tekst og bilder? 

Svar på disse spørsmålene får du kun ved å gjøre analyser og jobbe strategisk med en innholdsplan. Du er derfor avhengig av å få en solid forståelse av målgruppen din, noe du får gjennom innholdsmarkedsføring

Samarbeid med en innholdsprodusent 

Hos Reflektor kan du hente uvurderlig hjelp fra innholdsproduksenter med lang erfaring innen foto og video. Våre fotografer fanger de riktige salgsutløsende øyeblikkene og tar bilder som vekker følelser hos din målgruppe. Våre videografer produserer videoer som fanger hva bilder ikke gjør, nemlig det levende elementet ved din bedrift eller ditt produkt og tjeneste. Vi tilbyr faglig tyngde innen bilde- og videoproduksjon og har en helhetlig tilnærming til innholdsproduksjon som kombinerer kreativitet med strategisk forretningsforståelse. Tilgangen på godt innhold er bare et klikk unna!

Trenger din bedrift en fotograf eller videograf?

Alle bedrifter ønsker å bli sett av kundene sine. Sørg for at det de ser er noe du kan være stolt av - bilder og videoer du vet fører til salg. Vi setter oss godt inn i hva bedriften din står for, hvordan vi kan trigge publikumet ditt til å gjennomføre handel, booke bord, bestille time eller bli informert.

TA KONTAKT
Next
Next

Hva er innholds­markedsføring?