Hva er innholds­markedsføring?

Innholdsmarkedsføring, også kjent som content marketing, er en strategisk innsats der man bruker innhold for å tiltrekke, engasjere og beholde kunder. Man produserer og distribuerer innhold som er tilpasset en målgruppe, hvor man har en langsiktig plan for hvordan man kan tilby kontinuerlig innhold til potensielle og eksisterende kunder. Kundene opplever nemlig innholdsproduksjonen som autentisk og derfor har det en tydelig forretningsverdi for bedrifter. 

Nysgjerrig på hvordan man gjør innholdsmarkedsføring i praksis? I vår guide til innholdsmarkedsføring tar vi deg gjennom 5 trinn for å lykkes med strategien din. 

Hva er innholdsmarkedsføring? Kort forklart:

Innholdsmarkedsføring er en strategi der man skaper og distribuerer innhold som oppfattes som verdifullt av målgruppen sin. Ved å produsere innhold som er skreddersydd etter hva målgruppen leter etter, kan man tiltrekke og engasjere brukere som har mulighet for å bli potensielle kunder. Det er dessuten en god strategisk beslutning hvis man vil beholde kunder og bygge langvarige relasjoner med dem. 

Hvordan kan innhold gi en målbar forretningsverdi?

Innholdet man produserer og distribuerer ved innholdsmarkedsføring får en målbar forretningsverdi etter at man har identifisert hvordan målgruppen lar seg engasjere. Ved å utforme en detaljert innholdsplan og levere tilpasset innhold som besvarer deres behov og krav, bygger man opp tillit. Målgruppen begynner å stole på hva du formidler og dermed også hva du selger, som øker sjansen for at de gjennomfører et kjøp. 

Innholdsmarkedsføring oppleves genuint 

Forretningsverdien i å tilby verdifullt og nyttig innhold til potensielle og eksisterende kunder, ligger i den autentiske formidlingsmåten. Content marketing er nemlig ikke reklame eller PR, og heller ikke basert på forretningens behov. Den er kundeorientert og består av en plan for langsiktig innhold, hvor man kontinuerlig produserer innhold basert på hva målgruppen ønsker seg. I motsetning til kampanjemateriell, er innholdsmarkedsføring en langsiktig innsats, som er grunnen til at mange oppfatter innholdet som genuint. Det er ikke produsert for å posisjonere bedriften eller markedsføre et produkt, men det er laget med målgruppens behov og ønsker i mente. 

Definisjon på innholdsmarkedsføring

Det finnes ulike definisjoner på innholdsmarkedsføring, ettersom folk har forskjellige oppfatninger av hva innholdsmarkedsføring innebærer i praksis. Man har rett og slett forskjellige måter å jobbe med innholdsmarkedsføring på.

For eksempel vektlegger noen det strategiske hensynet bak å legge og utføre en plan for innholdsmarkedsføring, der man er opptatt av å tiltrekke nye og beholde eksisterende kunder. Andre har større fokus på hvordan man distribuerer innhold for å engasjere flere og besvare brukerens behov. 

Overordnet kan man likevel trekke fram noen komponenter som utgjør en innholdsmarkedsføring definisjon: 

  • Det er kundeorientert framfor forretningssentrisk. 

  • Det gjøres i medier og kanaler du eier, for eksempel din egen nettside. 

  • Det er en kontinuerlig og langsiktig innsats med definerte målsettinger. 

Se noen utvalgte innholdsmarkedsføring definisjoner under: 

  • Generell definisjon: Innholdsmarkedsføring er former for markedsføring som utnytter medieinnhold rettet mot målgrupper for å utvikle positive kunderelasjoner (Store norske leksikon).   

  • Formell definisjon: Det er en markedsstrategi for å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en definert målgruppe (Content Marketing Institute

  • Uformell definisjon: Det handler om å eie – ikke leie – medieplattformer, der potensielle kunder kommer til deg, i stedet for at du må rekke ut til dem. En medieplattform er for eksempel nettsiden eller Instagram-profilen din.

Kvinne jobber på laptop med kaffe og kamera på bordet.

Gjør innholdsmarkedsføring med både skriftlig og visuelt innhold.

Guide til innholdsmarkedsføring: Gjennomfør content marketing med 5 enkle trinn 

Trinn 1: Definer formålet med innholdet du produserer 

Alt innhold som du produserer må ha en hensikt og et formål, både for målgruppen din og bedriften din. Den som leser og konsumerer innholdet ditt, engasjerer seg med innholdet av en bestemt grunn. Det ligger med andre ord en brukerintensjon bak hvorfor de er interessert i innholdet ditt. Samtidig er det viktig å betrakte hvor de er i kundereisen, ettersom dette har innvirkning på hvordan du bør tilpasse innholdet etter deres behov.

Hvor er målgruppen i kundereisen?

En kundereise består av tre faser. Forestill deg de tre fasene som en trakt eller en opp ned trekant med en topp, midt og bunn.

  • I toppen: Innholdet skal fange oppmerksomheten til potensielle kunder og tiltrekke folk som besøker nettsiden din for første gang. 

  • I midten: Innholdet skal være verdifullt og hjelpsomt for eksisterende og potensielle kunder, og gjøre engangsbesøkende til faste besøkende som kommer tilbake gang etter gang. 

  • I bunnen: Innholdet skal tilpasses alle typer kunder i din målgruppe og oppfordre dem til å kjøpe tjenesten eller produktet ditt eller foreta en annen handling som du definerer som en konvertering. En konvertering kan for eksempel være at de melder seg til et nyhetsbrev eller undertegner en underskriftskampanje.

Hvilken verdi skal bedriften din oppnå?

Du jobber med innhold etter hvilke KPI-er og målsettinger bedriften din har definert. Innholdet har en direkte påvirkning på bedriftens suksess, altså at dere oppnår målsettingene, og derfor er det viktig å avklare hvordan dere måler suksess. Skal innholdet lede til flere besøk på nettsiden, økt engasjement på sosiale medier, eller at flere nye kunder melder seg interessert i tjeneste eller kjøper produktet deres? Når du vet dette, er det lettere å planlegge hvilken type innhold dere skal produsere.

Trinn 2: Målgruppen din: Hvem skal se, lese eller lytte til innholdet?

Som det aller første du gjør, må du avklare hvem målgruppen din er, definere deres behov og hvilken verdi du ønsker at den skal få ved å lese eller konsumere innholdet. Det er avgjørende å tilpasse innholdet etter målgruppen din, og du må sørge for at innholdet besvarer og innfrir målgruppens spørsmål eller behov. 

Det er ikke nok å tilpasse innholdet etter målgruppen, du må også bruke tid på å bygge en relasjon til dem. Potensielle kunder ønsker å bli kjent med deg før de gjør et kjøp eller konverterer. Innholdet du produserer til nettsiden eller sosiale medier, er en god metode for å bygge en tillitvekkende relasjon. Målgruppen din må kunne stole på innholdet ditt for å vende tilbake. Når de opplever tillit gjennom hjelpsomt og verdifullt innhold, er sannsynligheten større for at de gjennomfører et kjøp eller konverterer.

Trinn 3: Det finnes ulike formater å velge mellom

Innholdet du produserer kan ta mange former. Det kan være skriftlig og produseres som blogginnlegg på nettsiden eller som innlegg i sosiale medier. E-bøker og digitale hefter er annet skriftlig innhold som du kan dele på diverse kanaler. Slikt nedlastbart innhold passer veldig fint til distribusjon som kan nå bredere enn kun på digitale plattformer. 

Innholdet kan også være audiovisuelt. Visuelt innhold som bilde, video og grafikk har gode sjanser for å engasjere målgruppen din, i tillegg til at det kan repostes og deles lettere enn skriftlig innhold. Podkast er et annet format der du kan spre ekspertisen din. 

Du kan jobbe med innhold i flere forskjellige formater:

  • Blogginnlegg: Del den ekspertisen og erfaringen du har i blogginnlegg som du publiserer på egen nettside og kobler sammen med tjenestene eller produktet du selger. 

  • Innlegg i sosiale medier: Del nyheter, bilder og videoer av underholdningsverdi, og skap et fellesskap med følgerne og kundene dine. 

  • Infografikk: Grafiske fremstillinger er en presis måte å formidle et budskap, som du også kan bruke i blogginnlegg og sosiale medier. 

  • E-bøker, white papers og artikler: Alle disse formatene fremstår profesjonelle, i tillegg til at det er morsomt å jobbe med, fordi du kan dypdykke i emner og dele kunnskap. Kombiner skriftlig og visuelt innhold og del innholdet digitalt og fysisk. 

  • Video: Et ressurskrevende format som har stort potensial for å engasjere lesere. 

  • Podkast: Gå i dybden på samme måte som du gjør i en e-bok eller white paper, men del kunnskapen i podkastformat og tiltrekk andre segmenter av målgruppen din.

Trinn 4: Velg kanalene hvor du publiserer og deler innholdet

Den kanalen du velger, legger på mange måter føringen for hvilket innhold du kan produsere og hvordan du kan distribuere det. Det finnes mange forskjellige måter å publisere og dele innholdet du har produsert: 

  • Egen nettside: Benytt deg av metoder innenfor søkemotoroptimalisering (SEO) og produser evergreen content i form av blogginnlegg som gir langvarig verdi. 

  • Sosiale medier: Dette forutsetter aktualitet og underholdningsverdi, ettersom innholdet er kort, presist og enkelt å konsumere.  

  • E-post marketing: Del guider, gode tilbud eller bransjeinnsikt til potensielle kunder i digitale nyhetsbrev, og bruk Call-to-Action-knapper for å lede dem til nettsiden din.

Trinn 5: Evaluering av innsatsen

Det er veldig viktig i innholdsmarkedsføring, som i alle andre markedsføringsinnsatser, å evaluere hvordan prosessen har vært. Når du vet hva som fungerer etter hensikt og hva som ikke har gått etter planen, kan du lettere identifisere hva som må revideres eller endres. Dette steget av innholdsmarkedsføring handler i bunn og grunn om hvordan du kan forbedre tiltakene du har gjort til neste gang. Sannsynligheten for at du lykkes med fremtidig innhold øker, ettersom du har bedre forutsetninger for å planlegge en mer vellykket innholdsproduksjon. 

Du bør vurdere innsatsen regelmessig og tilpasse strategien løpende. Benytt deg av salgsdata, trafikk, konverteringer, data på brukeratferd og andre definerte KPI-er til å vurdere hvor godt innsatsen deres har vært. Det er viktig å ha en prosess for evaluering på plass, som lar deg kontinuerlig endre, tilpasse og forbedre innholdsproduksjonen.

Eksempler på innholdsmarkedsføring

  • Bedrift som distribuerer magasin: Et kosmetikkfirma skriver innhold til eget magasin hvor de produserer artikler og dekker emner innenfor skjønnhet. Magasinet er tilgjengelig i butikker og mulig å lese digitalt. 

  • Interesseorganisasjon som bruker sosiale medier aktivt: Klimaorganisasjon produserte kort innhold med stor underholdningsverdi og nyhetsrelevans på Instagram. Engasjementet øker i takt med at flere ser og deler bildene og videoene organisasjonen produserer og deler. 

  • Bedrift som utvikler podkast konsept: En nisjebedrift lanserer podkast og inviterer bransjefolk til å snakke om nye tendenser på markedet. Kunnskap blir delt og gjort tilgjengelig for et snevert publikum.

Kvinner legger innholdsplan med notatblokk og iPhone.

Legg en omfattende innholdsplan og få suksess med innholdsmarkedsføring.

Suksess med innholdsmarkedsføring avhenger 100% av kvalitetsinnhold 

Du kommer ikke til å lykkes med innholdsmarkedsføring hvis ikke innholdet er av høy kvalitet og besvarer den etterspørselen målgruppen din har. Derfor er det viktig å legge inn en solid innsats tidlig, som du gjør gjennom å etablere en robust innholdsstrategi og legge en dekkende innholdsplan. Dette legger grunnlaget for at innholdsproduksjonen fungerer, og at du får produsert innhold som engasjerer brukere og oppmuntrer til salg. 

Legg en innholdsstrategi 

En innholdsstrategi er en konkret plan for hvilken retning innholdet skal ha. Formålet bak å produsere innholdet legges i innholdsstrategien, der man definerer en forventet output av å skrive teksten eller lage bildet. 

Utform en innholdsplan 

En innholdsplan gir en oversikt over alt innhold som skal produseres og i hvilket format og på hvilken kanal det skal distribueres. Man kan derfor anse en innholdsplan for hvordan man implementerer innholdsmarkedsføring i praksis. 

  • Avklare hvilke ressurser som kreves i innholdsproduksjonen, for eksempel tilgang på bilder, arbeidskraft og bruk av kanaler 

  • Hvilket innhold skal produseres? 

  • Hvilket format skal det jobbes med? 

  • Hvilke kanaler skal innhold publiseres i? 

  • Hvilke målsettinger har bedriften din? 

  • Hvilke kolleger er ansvarlig for hva i innholdsproduksjonen og -markedsføringen? 

  • Eventuelle deadlines 

Ha en jevn innholdsproduksjon 

Jobb etter innholdsplanen i innholdsproduksjonen og sørg for å oppdatere innholdsplanen løpende, for eksempel ved bestemte tidsintervaller (hver annen måned eller kvartal) eller når det oppstår nye trender eller tendenser i bransjen eller på markedet). Sørg for at dere produserer og publiserer innhold jevnt og trutt. En stabil innholdsproduksjon er den beste forsikringen for å opprettholde engasjementet og tiltrekke og beholde kunder. 

Ønsker du flere tips? Se hvordan du setter i gang og utfører en innholdsproduksjon på best mulig vis. 

Få hjelp med bilder og video 

Hos Reflektor kan du hente uvurderlig hjelp fra dyktige fotografer og videografer som fanger salgsutløsende øyeblikk. Våre fotografer har et øye for detaljer og tar bilder som vekker følelser hos din målgruppe. Våre videografer produserer videoer som fanger hva bilder ikke gjør, nemlig det levende elementet ved din bedrift eller ditt produkt og tjeneste. Vi tilbyr faglig tyngde innen bilde- og videoproduksjon og har en helhetlig tilnærming til innholdsproduksjon som kombinerer kreativitet med strategisk forretningsforståelse. Dermed vil vi hjelpe deg med å legge grunnlaget for en vellykket innholdsmarkedsføring.

Trenger din bedrift en fotograf eller videograf?

Alle bedrifter ønsker å bli sett av kundene sine. Sørg for at det de ser er noe du kan være stolt av - bilder og videoer du vet fører til salg. Vi setter oss godt inn i hva bedriften din står for, hvordan vi kan trigge publikumet ditt til å gjennomføre handel, booke bord, bestille time eller bli informert.

TA KONTAKT
Previous
Previous

Innholds­produksjon: Hva er det, og hvordan lykkes du med innholdet ditt?

Next
Next

Hvordan ta gode portrett­­bilder?