Guide til sterk employer branding
Employer branding: Mange forbinder kanskje merkevarebygging med et tradisjonelt Business-to-Consumer-forhold (B2C). Likevel omfatter en bedrifts interessenter mer enn bare kundene. Ønsker du deg for eksempel de mest kompetente arbeidstakerne og et sterkt team, er du avhengig av at disse kjenner til bedriften og ønsker å jobbe hos deg. Her kommer employer branding inn i bildet. Men hva er employer branding? Vi tar en nærmere titt på hva employer branding er, hvorfor det er viktig med en employer branding strategi og hvordan man lykkes med det.
Hva er employer branding?
Employer branding, også kalt arbeidsgivermerkevarebygging på norsk, handler om å skape et godt bilde av din bedrift slik at du som arbeidsgiver blir ettertraktet hos dyktige kandidater. Dette gjør du ved å kommunisere hva som gjør din bedrift til et lukrativt og spennende sted å jobbe. Oppfattes bedriften som en god arbeidsplass hvor det er lett å trives, vil du også trekke til deg og holde på de beste talentene. En god employer branding strategi er likevel mer enn bare markedsføring. Nøkkelen er å bidra til å skape en autentisk bedriftskultur der de ansatte både trives og føler seg verdsatt. Dette fører nemlig med seg en rekke fordeler, blant annet lavere rekrutteringskostnader, høyere produktivitet, et bedre omdømme og økt lojalitet hos kundegruppen.
Hvorfor er employer branding viktig? 4 fordeler
I et konkurransedyktig arbeidsmarked er det mange om beinet, og ofte rift om de aller dyktigste arbeidstakerne. Derfor er det både viktig og hensiktsmessig å prioritere ressurser på employer branding for å sikre seg stjernelaget som alle bedrifter ønsker seg. La oss se enda litt nærmere på fordelene med employer branding:
Etterspørsel hos de ansatte du ønsker deg
Sterk employer branding kan være en stor bidragsyter til å gjøre bedriften din mer attraktiv for potensielle søkere og ansatte. Når folk vet at denne bedriften er et godt sted å jobbe, er det naturligvis høyere sannsynlighet for at de ønsker å søke på stillinger hos deg
Reduserte rekrutteringskostnader
Det kan være dyrt å rekruttere nye ansatte, særlig om man må lete lenge. Med employer branding kan du redusere disse kostnadene ved å gjøre det enklere for de kvalifiserte kandidatene både å oppdage bedriften og sende inn søknad.
Økt engasjement og bedre omdømme
Ansatte som er fornøyde med jobben sin og stolte av arbeidsplassen er mer engasjerte og produktive. I tillegg vil et godt omdømme ikke bare ha en positiv dominoeffekt på nye og eksisterende ansatte, men også andre interessenter som investorer og partnere.
Kundelojalitet
Det er ingen hemmelighet at de aller fleste mennesker foretrekker å handle hos bedrifter de har et godt inntrykk av. En bedrift med sterk employer branding har derfor større sannsynlighet for å opparbeide seg en lojal kundegruppe
Employer branding strategi - hvordan bygge et sterkt employer brand?
Definere målgruppe, analysere markedet og legge strategi
Når man skal utarbeide en employer branding-strategi, er fremgangsmåten ofte lik andre markedsføringsaktiviteter:
Først må du identifisere målgruppen du ønsker å nå. Er det en spesiell type mennesker du vil appellere til, og hva kjennetegner denne gruppen?
Videre er det smart å få et overblikk over markedet. Hvem er konkurrentene dine og hvordan jobber de med employer branding? Hva er det som differensierer deg som arbeidsgiver; hva er dine unike salgsargumenter (USP’er)?
Etter at man har gjort dette forarbeidet, kan man legge en strategi. Hva er målet med din employer branding, hva slags innhold skal du bruke og i hvilke kanaler?
Dette er noen av elementene som ofte går igjen for bedrifter som jobber aktivt med employer branding. Strategiene kan selvfølgelig variere ut ifra ressurser, bedriftens størrelse og interne prosesser.
Tips til hvordan lykkes med employer branding
Lag innhold som engasjerer
I en verden hvor vi konstant blir eksponert for alle former for innhold, fra reklame til brukergenerert innhold, er det lurt å tenke over hva som kan skille seg ut i mengden. Vil det for eksempel være tilstrekkelig med innhold som består av kun tekst og bilder? Ofte kan videoinnhold være et hensiktsmessig valg, da video skiller seg mer ut. Hjernen vår behandler nemlig visuelt innhold raskere enn tekst, og folk husker derfor videoinnhold bedre. Samtidig gir videoinnhold mulighet til å kommunisere budskapet mer effektivt, siden videoformatet gjør det enklere å fange opp følelser og kroppsspråk for seeren. Å se ansiktsuttrykk og gester bidrar til å bygge tillit på en unik måte, noe som er avgjørende faktor i en god employer branding strategi.
Valg av riktig kanal
Med framveksten av digitale plattformer, er det i dag helt nødvendig for de fleste bedrifter å være synlig med innholdsproduksjon i sosiale medier. En stor andel jobbsøkere sjekker nemlig ut bedriften på deres nettside eller SoMe-kontoer før de søker på en jobb. Ergo er det avgjørende å kommunisere employer branding online. For eksempel kan korte videoer på LinkedIn eller Facebook være gull verdt.
Ønsker du hjelp til innholdsproduksjon som kan brukes til employer branding? I Reflektor kan vi hjelpe til med alt fra ansattbilder til videoproduksjon!
Løft fram bedriftens ansatte
Troverdighet er et nøkkelord når det kommer til merkevarebygging, også som arbeidsgiver. Og hvem er vel mer troverdige ambassadører for deg som arbeidsgiver enn dine egne ansatte? Bruk gjerne videosnutter til å vise fram dem som allerede jobber hos deg. For eksempel kan du produsere innhold som viser hvordan en typisk arbeidsdag i din bedrift ser ut. Her er dine ansatte de aller beste til å formidle arbeidskulturen. La dem gjerne dele sine erfaringer, kollegiale forhold og hva de liker best med jobben.
Omdømme, verdier og samfunnsansvar
For å lykkes med employer branding, er det lurt å ha et solid og godt omdømme i bunn. Dersom folk flest allerede har positive assosiasjoner til merkevaren din, har du altså et bedre utgangspunkt for å lykkes med employer branding. En helhetlig tilnærming til merkevarebygging og konsekvent markedsføring, er derfor alfa og omega. Det lønner seg å ha definerte verdier som bedriften kan stå inne for, og som er bærekraftige. Skal man etablere tillit, finnes det sjeldent snarveier og quick-fixes. Sørg for at verdiene som kommuniseres kan overholdes over tid, og styr unna tomme løfter. Ærlighet og transparens er høyt verdsatt fra et forbrukerperspektiv.
Hvordan kan Reflektor hjelpe deg som holder på med employer branding?
Som en utfordrer i bransjen av etablerte produksjonsselskaper, tilbyr Reflektor unike løsninger for deg som ønsker å jobbe med employer branding. Vi setter en ny standard for hva du kan forvente av pris og kvalitet, og hjelper deg med å skape engasjerende innhold som gjør det lettere å finne talentfulle ansatte til ditt team.
Våre dyktige produsenter har høy ekspertise innen både foto og videoproduksjon. I tillegg vil vi jobbe tett sammen med deg for å både forstå og kommunisere din bedrifts kjernevirksomhet, kultur og verdier.