Hva er digital markedsføring?
De fleste av oss tilbringer mye tid på nett. Derfor har det blitt naturlig for bedrifter å ønske å være til stede her med markedsføring, uansett om du selger et produkt, en tjeneste eller skal formidle et annet budskap. Men er det så enkelt som å bare poste et bilde? Vi forklarer hva digital markedsføring er, hvordan man lykkes og nettopp hvorfor det er av verdi.
Hva er digital markedsføring?
Digital markedsføring omhandler i bunn og grunn bruken av nettsider, apper, mobile enheter, sosiale medier, søkemotorer og andre digitale midler for å promotere og selge produkter og tjenester. Med andre ord er man konstant omgitt av digital markedsføring, så lenge man har en smarttelefon eller en datamaskin. I nyere tid har man også benyttet seg av AI som hjelpemiddel for digital markedsføring.
Digital markedsføring er imidlertid bygget på mange av de samme prinsippene som tradisjonell markedsføring og blir ofte sett på som en markedsføringsinnsats som kommer i tillegg til andre innsatser. Ofte kombinerer bedrifter både tradisjonelle og digitale markedsføringsteknikker i sine strategier. Likevel har vi sett en stor vekst innen det digitale aspektet av markedsføring, siden man først begynte med det da internett kom på 1990-tallet. Det har derfor kommet flere muligheter for kurs og utdanning innen digital markedsføring de siste årene.
Les også: Hva innebærer digital historiefortelling?
Hvorfor digital markedsføring er verdifullt
Synliggjøring av produkter
Digital markedsføring har vist seg å være en uvurderlig ressurs for moderne bedrifter av flere grunner. Dette gjelder en rekke ulike bransjer, men særlig for e-handel (E-commerce) hvor alle salg foregår på nett. Smarttelefoner står nemlig for over 70 % av besøkene på retail-nettsider verden over. Med andre ord er digitalt innhold som er tilpasset mobil, helt avgjørende for deg som driver med nettsalg. Dessuten utgjør e-handel mer enn 20 % av alle globale detaljhandelssalg, og en sterk digital tilstedeværelse er derfor nødvendig for å kunne være konkurransedyktig i denne bransjen.
Tallene er hentet fra Hubspot.com
Generering av leads
Digital markedsføring tilbyr også en rekke effektive metoder for generering av leads, og er derfor også gunstig for bedrifter som selger tjenester. Digital markedsføring og salgsledelse går derfor hånd i hånd, og ved hjelp av godt innhold som kan brukes til alt fra sosiale medier og e-postmarkedsføring til landingssider, kan du treffe riktig målgruppe og trekke til deg potensielle kunder. Blant annet kan du utforme målrettede annonser og innlegg på sosiale medier, eller benytte automatiserte nyhetsbrev for å effektivt kunne identifisere og konvertere leads. Disse markedsføringsstrategiene bidrar til å bygge en database av potensielle kunder som kan ledes gjennom hele konverteringsprosessen.
Styrket merkevareidentitet
Ikke minst kan man ved hjelp av digital markedsføring styrke merkevareidentitet ved å gi bedriften din en plattform for å kommunisere sitt unike budskap, visuelle identitet og verdier til en bred målgruppe. Gjennom konsekvent bruk av visuelle elementer som logo, farger og typografi, samt en tydelig stemme og Tone Of Voice i alt innhold, blir merkevaren lettere gjenkjennelig. Sosiale medier, nettsider og e-postkampanjer gir også en unik mulighet til å ha direkte kommunikasjon med kunder, som er svært positivt for å bygge tillit og lojalitet.
Derfor er bilde og video en viktig del av digital markedsføring
Hvis vi tar utgangspunkt i hvilke apper og plattformer som er mest populære, er det klart og tydelig at innholdet vi ønsker å se på enheter som mobil, nettbrett og PC, i stor grad er visuelt. Dette har mye å gjøre med at bilder og video har en unik evne til å fange brukerens oppmerksomhet og formidle budskap raskt og effektivt. Bruken av visuelt innhold gjør dessuten at produktene dine skiller seg ut i mengden og blir bedre husket av publikum. For eksempel bidrar videoer til at budskapet ditt blir husket lenger. De har også lengre levetid på sosiale medier, noe som betyr at du ikke trenger å bruke mye tid og ressurser på å oppdatere materialet ditt kontinuerlig.
Nettopp på grunn av dette har video blitt en sentral komponent i digital markedsføring. Ifølge Hubspots markedsføringsstatistikk for 2023 rapporterte 91 % av bedrifter at de bruker video som et markedsføringsverktøy, og hele 92 % av videomarkedsførere rapporterte at video gir dem positiv avkastning på investeringen (ROI). Videre sier 99 % av de som bruker video til markedsføring at de vil fortsette å bruke det.
Trenger du hjelp til digital markedsføring med videoproduksjon? Ta kontakt med Reflektor! Hos oss blir du møtt av et dyktig team spesialister, som er opptatt av at godt innhold ikke trenger å koste for mye. Som kunde av oss får du et produksjonsselskap som leverer over forventning, til en pris få kan måle seg med.
Hvordan lykkes med digital markedsføring: Gode taktikker
Vi har altså fått etablert at digital markedsføring er verdifullt og viktig for bedrifter som vil nå ut med budskapet sitt. Men hva skal til for å lykkes? Vi har samlet fem spørsmål du kan spørre deg selv for å legge en god strategi for digital markedsføring.
1. Hva vil vi med digitale kanaler?
Det første spørsmålet handler om å definere målsettingene for din digitale tilstedeværelse. Ønsker du å øke merkevarekjennskap, generere leads eller selge et spesielt produkt? Klare mål hjelper deg med å utforme en strategi som er både målrettet og effektiv. Er det for eksempel et ønske om å øke salget, vil det være gunstig å fokusere på innhold som gir konverteringsoptimalisering i dine digitale kanaler.
2. Hva trenger brukeren?
For å kunne tilby relevant innhold og tjenester, må du forstå hva brukerne dine faktisk trenger. Dette krever innsikt i brukernes atferd, preferanser, og utfordringer. Brukerundersøkelser, dataanalyse, og direkte tilbakemeldinger kan gi verdifull informasjon.
3. Hvordan kan vi møte brukeren?
Dette spørsmålet handler om å finne de beste måtene å nå ut til og engasjere brukerne på. Hvilke kanaler og formater vil være mest effektive? Vil det for eksempel være mest virkningsfullt å bruke oppstilte bilder eller en kort video for å få fram det ønskede budskapet? Her kan man også vurdere om det er smart å gjøre innholdet mer personlig og identifiserbart for kunden, for å oppnå økt engasjement og lojalitet.
4. Hvordan kan vi drive kontinuerlig utvikling av kanalen?
Digital markedsføring er dynamisk og krever derfor kontinuerlig forbedring, utvikling og tilpasning. Dette innebærer å overvåke hvordan de digitale kanalene presterer, teste nye strategier, og implementere forbedringer basert på data og tilbakemeldinger. For eksempel kan A/B-testing av ulike annonsevarianter gi innsikt i hva som fungerer best for din målgruppe.
5. Hvordan påvirker disse anbefalingene bedriften?
Til slutt er det viktig å vurdere hvordan de ulike tiltakene innen digital markedsføring påvirker bedriften som helhet. Dette dreier seg både om mer kortsiktige resultater som økt trafikk og salg, men også langsiktige effekter som merkevarebygging og kundelojalitet.